Tuesday, February 10, 2015

Zase NY

 Jeden z posledních večerů, když už jsem byl sám jsem přešel Manhatan bridge. Je to most spojující Brooklyn a Manhattan a je vyšší a asi delší než Brooklyn bridge. Proti Brooklyn bridge se jde jenom na jedné straně mostu, takže je omezený výhled a hned vedle jezdí vlaky metra. Je to tak každou minutu, celý most se třese a dost to hučí. Možná proto sem skoro nikdo nechodí. Ale výhled za to stojí.
 Potkal jsem tam pár seriozních fotografů, kteří čekali na noční záběry, několik běžců a jinak nikdo. Manhattan bridge vede přímo mezi Little Italy a China Town, tedy čtvrti, kde bydlí většina Italů neo Číňanů a utvořili si to čtvrť podle sebe. Šel jsem tedy oprášit svou čínštinu a dát si některou z oblíbených čínských specialit. Čínsky se mluví opravdu všude a je tam hodně lidí, co vůbec neumí anglicky i když žijí prakticky uprostřed New Yorku roky. Jídlo mě zklamalo, dal jsem si 2 oblíbené Taiwanské speciality, ale byly to náhražky bez chutě.


Vzadu je malá socha svobody

Skoro nikdo, když to srovnáte s fotkou z Brooklyn bridge...
Taky jsem šel do Newyorské veřejné knihovny. Byli jsme tam s Leničkou už jednou. Mají tam nejlepší obchod se suvenýry ve městě. Žádné kýčovité sošky svobody a vybledlé magnetky, ale opravdu originální dárky spojující New York a knihy. Knihovna je přístupná komukoliv, mají tam výstavy a prohlídky s průvodcem. Zůstal jsem tam asi 2 hodiny a četl si. Kdybych sem měl chodit normálně, tak by mi vydily stovky turistů, kteří pořád nakukují a ruší, ale jinak je to jedno z mých nejoblíbenějších míst.
Veřejná knihovna

Velký anglický slovník, nelegálně focený uvnitř
 Přímo za knihovnou je kluziště. V New Yorku jich je několik, nejznámější je kolem Rockefellerova centra a v Central parku. Tohle je schované mezi mrakodrapy, jenom vzadu vykukuje Empire state. Byl jsem tam o víkendu a kolem kluziště byl market a stánky s jídlem, kdyby nebylo minus 20, tak jsem tam zůstal. Ale utekl jsem se ohřát do knihovny.
Kluziště za knihovnou
V Rockefellově centru jsem samozřejmě taky byli. Venku je asi neznámější vánoční strom na světě, jeho rozsvěcování je celoamerická událost. Pod stromem je kluziště a kolem je Rockefellerovo centrum. Je to více mrakodrapů s obchody, kancelářemi, sídlem televize a tak. Na nejvyšším z nich je vyhlídka nazývaná Top of the Rock. Píše se o ní jako o nejlepší v NY, protože jde vidět na jedné straně central park a na druhé dolní Manhattan a před ním Empire state building. Na Empire state jsou obrovské fronty, tady měly být menší. No i tak jsme se nahoru dostali tak za hodinu. Samozřejmostí jako všude jsou důkladné bezpečností prohlídky jako na letišti. Nahoře jsou přístupné balkony ve dvou patrech, takže vyhlídka je venku v mrazu. Ale výhledy jsou úžasné. 
Kluziště se stromem

Znak Rockefellerova centra

Nejvyšší budova Rockefellerova centra

Výhled na Central park

Výhled na dolní Manhattan a Empire state

No comments:

Post a Comment